sunnuntai 27. marraskuuta 2016

Kaamos

DSC_3775 DSC_3773

Kaamos on laskeutunut ja aurinkoisista päivistä saa vain haaveilla. Kylänraitti on hiljentynyt ja yöunet maistuvat entistä paremmilta. Pohjoisin Lappi on vaipunut uneen.

Utsjoella kaamos kestää 52 vuorokautta. Ajatelkaa!

Vaikka tämä onkin neljäs kaamokseni, en totu tyhjään taivaaseen. Etelässä asuneena muistan tammikuiset, kylmät pakkasaamut jolloin aurinko paistoi taivaalla ja sai lumen kimmeltämään. Täällä se aika on keväällä jolloin myös lumi alkaa sulamaan.

Etelässä aurinko näyttäytyy päivällä taivaalla, monta tuntiakin. Sen näkeminen piristää huomattavasti. Pohjoisessa päivällä on parin tunnin kestoinen hämärä, jota voi verrata normaaliin iltahämärään. Sininen hetki nähdään auringon oletettuna laskeutumisaikana jolloin laskevan auringon säteet ylettyvät sinertävänä valona myös tänne pohjoiseen saakka.

Hämärän aikana luonto on todella kaunis ja pimeän laskeuduttua revontulista voi nauttia jo hyvissä ajoin alkuillasta. Mutta pimeydellä on valitettavasti myös se huono puoli, joka ainakin itsellä vaikuttaa yllättävän paljonkin.

Joillain kaamos laukaisee kaamosmasennuksen, josta kärsitään myös etelämmässä. Itse kuulun kaamosväsymyksen omaaviin ihmisiin ja pakko myöntää - heti kun kolmen aikaan päivällä alkoi olla pilkkopimeää, mulla illan väsymys siirtyi suoraan kello kolmeen. Voisin mennä nukkumaan vaikka heti töistä kotiin tultua! Siksi blogissakin on ollut niin hiljaista viime aikoina. Mun tunturilenkit ovat lyhentyneet parin kilometrin koiranlenkityslaahustuksiksi ja en edes jaksa kammeta itseäni ulos joka päivä töiden jälkeen. Tässä on se hyvä puoli, että olen aktivoitunut salin puolella. Tuleepahan edes jotenkin pidettyä kuntoa yllä.

Itse ehkäisen kaamoksen aiheuttamaa väsymystä D- ja monivitamiinivalmisteilla. Muina vuosina en ole niitä säännöllisesti syönyt, joten nyt mulla onkin pieni testi menossa. Edeltävinä vuosina olen alkanut stressaamaan asioista syyskuusta lähtien, tällä hetkellä stressi on pysynyt suhteellisen normaalina koulu- ja työasioista huolimatta. Ottaen kuitenkin huomioon, että 2014-2015 kaamoksen olin raskaana ja 2015-2016 elettiin vauvavuotta. Myös liikunta, ravinteikas ruoka ja säännöllinen unirytmi auttavat.

Vaikka kaamos väsyttää ja pistää koko harrastusrytmin sekaisin näin aluksi, tammikuussa menojalkaa alkaa taas vipattaa alkujärkytyksen jälkeen. Ainakin näin on ollut muina vuosina - saa nähdä mitä tänä vuonna tapahtuu!

Tästä linkistä  voit katsoa oman paikkakuntasi kaamoksen keston.

Edeltävien vuosien kaamoskuvia voi selata täältä


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti